Ostoehdot
Verkkokaupassa tapahtuva kauppa on säännelty voimassa olevilla standardoiduilla kuluttajalainsäädännöillä. Tämän sopimuksen ehtoja ei tule pitää lakisääteisten oikeuksien rajoituksena, vaan ne vahvistavat osapuolten tärkeimmät oikeudet ja velvollisuudet kaupankäynnissä. Täydelliset ehdot ovat saatavilla Kuluttajaviraston ohjeissa (Etäsopimuksista ja liiketilojen ulkopuolella tehtävistä sopimuksista annettu laki) sekä kuluttajansuojalaissa (soveltuvin osin).
1. Määritelmät
Myyjä: SCP Mopedbilsdelar AB (org.nr. 559252-4952), joka toimittaa tuotteita ja palveluita ostajalle. Jäljempänä ”me”, ”meitä” tai ”yritys”.
Ostaja: Henkilö tai organisaatio, joka tekee tilauksen tuotteista tai palveluista SCP Mopedbilsdelar AB:n tarjoaman myyntikanavan kautta. Jäljempänä myös nimellä ”sinä”, ”te” tai ”teidän”.
Myyjä ja ostaja voidaan myös kutsua yhdessä nimellä ”osapuolet” ja erikseen nimellä ”osapuoli”.
2. Toimitusajat
Kaikilla verkkokaupan tuotteilla on varastotilanne, joka osoittaa, onko tuote varastossa vai ei. Pääsääntöisesti tuotteilla, jotka on merkitty ”Varastossa”, on toimitusaika 1–4 työpäivää. Tämän tilan lisäksi on muita tiloja, jotka voivat koskea kutakin tuotetta, esimerkiksi jos tuote on loppu varastosta, tulossa varastoon tai jos tuotteella on jostain syystä pidennetty toimitusaika. Jos tilataan tuotteita, joiden toimitusajat ovat erilaiset, tuotteet kootaan yhdeksi lähetykseksi, joka lähetetään, kun viimeinen tuote on saapunut varastoon. Varastotilanne on vain suuntaa-antava, eikä sitä voida missään tapauksessa taata. Jos tarvitaan taattu varastotilanne, suosittelemme, että ostaja ottaa ensin yhteyttä meihin.
Kaikki toimitusajat ovat suuntaa-antavia ja perustuvat aikaisempien lähetysten keskimääräisiin toimitusaikoihin. Emme ole vastuussa, jos toimitusaika on arvioitua pidempi tai lyhyempi. Emme ole vastuussa viivästyksistä, jotka johtuvat olosuhteista, joihin emme voi vaikuttaa.
3. Hinnat
Sivulla ilmoitetut hinnat eivät sisällä ylimääräisiä kuluja, joita voi aiheutua esimerkiksi kolmannen osapuolen maksupalvelun käytöstä, viivästysmaksuista tai vastaavista. Kaikkiin tilauksiin lisätään toimitusmaksu, paitsi tilauksiin, jotka ostaja noutaa itse tai jotka kuuluvat ”Ilmainen toimitus” -tarjouksen piiriin, kuten kassalla ennen ostamista ilmoitetaan. Käyttämättömän alennuksen palauttaminen ei ole mahdollista ostoksen jälkeen. Kaikki verkkosivuston tuotteet ja palvelut myydään 25 %:n arvonlisäverolla voimassa olevan lain mukaisesti. Poikkeuksia tehdään voimassa olevan lainsäädännön nojalla, jos se on sovellettavissa. ”Osta kuin” -toiminnon avulla on mahdollista näyttää hinnat arvonlisäverolla ja ilman arvonlisäveroa, vaikka se lasketaan tarvittaessa ennen ostoksen loppuun saattamista.
4. Tilaus
Kaikki tilaukset ovat ostajalle sitovia. Ostajan on oltava vähintään 18-vuotias tai hänellä on oltava huoltajan lupa. Palautuksiin sovelletaan palautusehtoja (6. Palautukset). Pidätämme oikeuden keskeyttää tai muuttaa tilauksen sisältöä yhteistyössä ostajan kanssa ja hyvittää asiakkaalle, jos yhtä tai useampaa tuotetta ei voida toimittaa (mutta ei rajoittuen) toimitusongelmien, virheellisen varastosaldon tai muiden tekijöiden vuoksi, jotka ovat meidän hallintamme ulkopuolella.
5. Toimitus ja toimituskulut
Yritysasiakkaille voi olla voimassa poikkeavat toimitusehdot. Kaikkiin tilauksiin lisätään tavanomaiset toimituskulut, jotka esitetään kassalla. Suurille, painaville tai muutoin tilaa vieville tavaroille voidaan lisätä muita toimituskuluja. Pidätämme oikeuden muuttaa kuljetuskustannuksia takautuvasti yhteistyössä ostajan kanssa, jos ne on laskettu väärin kassalla. Toimituksissa edustajalle tai pakettiautomaattiin (tai vastaavaan) käytetään kyseisen kuljetusyhtiön periaatteita toimituspaikan valinnassa. Tämä tarkoittaa yleensä (mutta ei aina), että toimitus tapahtuu lähimpään edustajaan. Emme ole vastuussa tapauksissa, joissa paketti (ilman ostajan erityistä toivomusta) on toimitettu muuhun edustajaan kuin ostaja oli ajatellut. Joissakin tapauksissa on mahdollista muuttaa edustajaa jälkikäteen, jolloin ostajalle veloitetaan siitä aiheutuvat kustannukset. Jos lähetystä ei noudeta ajoissa, ostajalta veloitetaan todelliset kustannukset (enintään 350 kruunua) meille aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista. Lähetykset, joita ei ole noudettu ajoissa ja jotka on sen vuoksi palautettu, eivät kuulu avoimen oston tai peruutusoikeuden piiriin, vaan ne on ensin ilmoitettava (kohdan 6 mukaisesti). Jos ostaja haluaa, että osat lähetetään uudelleen, se on mahdollista lisämaksua vastaan.
6. Palautukset ja avoin osto
Yksityishenkilönä sinulla on etäsopimusta koskevan lain mukaan oikeus 16 päivän palautusoikeuteen tavaran vastaanottamisesta lukien. Jotta voit käyttää peruuttamisoikeutta, ostajan on aina otettava meihin yhteyttä sähköpostitse mahdollisimman pian arviointia ja palautusohjeita varten. Hyväksytyn palautuksen yhteydessä ostaja vastaa kuljetuskustannuksista, tavaran kunnosta ja tavaran perille saapumisesta. Suosittelemme käyttämään seurattavaa kuljetusvaihtoehtoa. Palautukset on lähetettävä suoraan ilmoitettuun toimitusosoitteeseen, ei edustajalle, ellei toisin ole sovittu. Lähetyksen noutamatta jättäminen ei katsota avoimeksi ostoksi, ja ostajalta veloitetaan aiemmin ilmoitetut ylimääräiset kustannukset. Palautukset, jotka on vastaanotettu ilman etukäteen sovittua yhteydenottoa tai jotka eivät enää kuulu peruutusoikeuden tai erityisehtojen piiriin, eivät tule hyvitetä tai palautetuksi asiakkaalle. Jotta peruutusoikeus olisi voimassa, kaikkien palautettujen tuotteiden on oltava uudenveroisia ja tarvittaessa alkuperäisessä pakkauksessaan. Pidätämme oikeuden kieltäytyä hyvityksestä, jos tuotteiden kunto ei ole hyväksyttävä. Avoin osto/peruuttamisoikeus ei koske erikseen tilattuja palveluita tai tuotteita, käytettyjä tuotteita eikä tuotteita, joiden luonne on sellainen, että niiden toiminta voidaan katsoa epävarma, vaikka niiden ulkoinen kunto olisi hyvä, esimerkiksi (mutta ei rajoittuen) sähköosat tai pakkaselle herkät tuotteet. Jos ostaja on käyttänyt volyymialennusta tai vastaavaa ja palauttaa tuotteita niin, että niiden määrä alittaa kyseisen alennuksen rajan, hintaa korotetaan voimassa olevaan tuotteen hintaan. Kun palautat isoja paketteja, joissa olemme käyttäneet erikoiskuljetusta / järjestelmätoimituksia, kuljetuskustannuksia ei palauteta palautuksen yhteydessä, vaan palautetaan vain palautettujen osien summa.
7. Maksuehdot
Qliro on maksupalveluntarjoajamme ja käsittelee maksutapahtumat kassalla. Kun valitset Swishin, näet, että maksunsaaja on Q* ja sen perässä on meidän nimemme, mikä tarkoittaa, että Qliro on ostoksen maksunsaaja ja käsittelee maksun puolestamme. Kaikille Qliron kautta suoritettaviin maksuihin sovelletaan Qliron erillisiä ehtoja, jotka hyväksytään ostoksen yhteydessä.
Muille maksutavoille sovelletaan niiden omia ehtoja. Yritysasiakkaat voivat valita maksun meidän lähettämällä laskulla. Maksuehto on 30 päivää netto. Pidätämme oikeuden tehdä luottotarkastus ja tarvittaessa ja ilman erillistä selitystä myös hylätä laskutettavat tilaukset, jos maksukykyä ei pidetä riittävänä. Jos maksua ei suoriteta ajoissa, veloitetaan 60 euron muistutusmaksu sekä viivästyskorko korkolain mukaisesti. Pidätämme oikeuden peruuttaa mahdollisuuden ostaa laskulla toistuvien maksuvikeiden tai viivästysten vuoksi. Jos laskua ei makseta voimassa olevien maksuehtojen mukaisesti ja 2 viikkoa ensimmäisen muistutusmaksun lähettämisen jälkeen, pidätämme oikeuden siirtää asian Kronofogdenille maksun perimiseksi.
8. Reklamaatiot ja kuljetusvauriot
Ruotsin voimassa olevan kuluttajalainsäädännön mukaan yksityishenkilönä toimivalla ostajalla on oikeus valittaa tavaran virheestä enintään 3 vuoden ajan tavaran vastaanottamisesta, lukuun ottamatta kuluvia tuotteita, erikoisvalmisteisia tuotteita tai käytettyjä tuotteita. Virheestä on valitettava 2 kuukauden kuluessa sen havaitsemisesta, muuten valitus on pätemätön. Jotta tuote voidaan katsoa vialliseksi, vian on oltava alkuperäinen. Tämä tarkoittaa, että vian on täytynyt olla olemassa tuotteen vastaanottamishetkellä. Tuotetta ei pidetä viallisena, jos ostaja on aiheuttanut vian esimerkiksi käyttämällä tai asentamalla tuotetta väärin. Jos reklamaatio hyväksytään, ostajalla on pääsääntöisesti oikeus saada vika korjattua, mikä voi tapahtua esimerkiksi toimittamalla korvaava tuote. Huomaa, että oikeutemme korvata asiakkaalle uusi vastaava tuote säilyy, vaikka asiakas olisi ostanut reklamaatioprosessin aikana vastaavan tuotteen kolmannelta osapuolelta ilman hyväksyntäämme. Pidätämme oikeuden hylätä reklamaatio, jos tuotteessa ei todeta vikaa. Jos ostaja on vastaanottanut viallisen tuotteen, jossa on todettu vika, pidätämme oikeuden korvata ostajalle tämän. Meillä on oikeus ensisijaisesti korjata vika kyseisessä tuotteessa tai korvata asiakkaalle vastaava tuote. Vaurioituneesta tavarasta on ilmoitettava meille sähköpostitse, jotta voimme laatia reklamaation ja palautusasiakirjan. Tavaraa ei saa missään tapauksessa palauttaa, korjata tai muuttaa millään tavalla ilman meidän etukäteen antamaa lupaa. Tämä johtuu siitä, että tavaran kunto saapumishetkellä on dokumentoitava, jotta reklamaatio voidaan välittää kuljetusyhtiölle. Jos ehtoja ei noudateta, pidätämme oikeuden kieltäytyä korvaamasta vahinkoa.
Yritysasiakkaisiin ei sovelleta kuluttajansuojalakia, vaan ostolakia. Yritysasiakkailla on sen sijaan 1 vuoden valitusoikeus, lukuun ottamatta kuluvia tuotteita tai käytettyjä tuotteita, joihin ei normaalisti sovelleta valitusoikeutta. Vastuumme rajoittuu ostoksen arvoon eikä sisällä ulkoisia kustannuksia, kuten maalausta, asennusta tai vastaavaa.
9. Riidat ja lainvalinta
Kaikki ehdot on tarkoitettu vain täydentämään pakottavaa lainsäädäntöä. Nämä ehdot on tulkittava Ruotsin lain mukaisesti. Mahdolliset riidat on ensisijaisesti yritettävä ratkaista sisäisesti, ja jos se ei ole mahdollista, ne ratkaistaan yleisen valituslautakunnan (ARN) kautta. Noudatamme ARN:n antamaa suositusta. Ratkaisemattomat riidat käsitellään ruotsalaisessa tuomioistuimessa.
10. Tekijänoikeudet
Kaikki tämän verkkosivuston materiaali on SCP Mopedbilsdelar AB:n tai sen lisenssinantajien omaisuutta, jota suojaavat tekijänoikeus-, markkinointi- ja tavaramerkkilait. Tämä sisältää, mutta ei rajoitu, tavaramerkit, yritysnimet, tuotenimet, tuotekuvaukset, kuvat, grafiikan, suunnittelun, asettelun ja muun sisällön. Ilman kirjallista lupaa meiltä on laitonta jäljentää, levittää, kopioida, julkaista tai muulla tavalla käyttää edellä kuvattuja omaisuuksia kaupallisesti tai yksityisesti.
11. Erityisehdot ajoneuvon ostossa
Vakuutat, että kaikki mopediasi koskevat tiedot, jotka olet antanut lomaketta täyttäessäsi tai muussa yhteydessä meihin, ovat totuudenmukaisia ja paikkansapitäviä. Tähän sisältyvät muun muassa tiedot mahdollisista vaurioista, vioista ja ajoneuvon yleisestä kunnosta. Jos mopedin tarkastuksessa käy ilmi, että annetut tiedot ovat selvästi virheellisiä tai harhaanjohtavia, pidätämme oikeuden vaatia kohtuullista korvausta enintään 8000 kruunua meille aiheutuneista kustannuksista ja haitoista.
Jos kauppa keskeytetään sinun antamiesi virheellisten tietojen vuoksi, voimme vaatia edellä mainittua korvausta kattamaan kustannuksemme, jos niitä on aiheutunut kaupan aloittamisen seurauksena.
12. Muuta
Tuotekuvat ovat vain esimerkkejä. Pidätämme oikeuden siihen, että kuvat eivät vastaa todellisen tuotteen ulkonäköä, ellei toisin mainita. Kaikki verkkosivustolla markkinoidut tuotteet ovat pääsääntöisesti kolmannen osapuolen valmistamia, ellei toisin mainita. Jos tuote on merkitty "alkuperäiseksi osaksi", se on kuitenkin kaikissa tapauksissa kyseisen merkin valmistama. Ostajan vastuulla on varmistaa, että kyseinen tuote sopii tiettyyn mopedi-auton malliin. Jos yhteensopivuudesta on epäselvyyksiä tai kysymyksiä, suosittelemme asiakasta ottamaan ensin yhteyttä meihin. Oikeiden osien löytämisen helpottamiseksi olemme kehittäneet työkalun, joka suodattaa tuotteita rekisterinumeroiden perusteella. Vaikka työkalu on tarkoitettu mahdollisimman tarkaksi, siinä on tiettyjä rajoituksia, ja se on ensisijaisesti tarkoitettu apuvälineeksi eikä ratkaisevaksi tekijäksi. Nykyiset rajoitukset julkaistaan rekisterinumeroiden syöttökentän yhteydessä. SCP Mopedbilsdelar AB ei ole vastuussa tapauksista, joissa asiakas ei ole ottanut huomioon nykyisiä rajoituksia ennen työkalun käyttöä ja ostoksen loppuun saattamista. Pidätämme myös oikeuden muuttaa ja muotoilla näitä rajoituksia jatkuvasti työkalun kehityksen myötä.
13. Tietosuojakäytäntö (GDPR)
Käyttämällä palveluitamme tai tekemällä ostoksen meiltä hyväksyt tietosuojakäytäntömme ja henkilötietojesi käsittelyn ehtojen mukaisesti. SCP Mopedbilsdelar AB on henkilötietojen käsittelystä vastuussa GDPR:n mukaisesti. Voit lukea täydelliset ehdot täältä: https://smallcarparts.se/sv/page/integritetspolicy
Ostamalla tai käyttämällä verkkokauppaa muulla tavalla, jolloin sopimukset voidaan katsoa voimassa oleviksi, hyväksyt edellä mainitut ehdot. Pidätämme oikeuden muuttaa tai muotoilla ehtoja uudelleen tarvittaessa.